26 december 2008

Julkalendrar och bilstickning

Jag följde två stick-julkalendrar i år. Till vänster är Lill-stickans som blev en söt liten mönstrad påse med en ficka på och till höger är Johannas halsduk med mönster i aviga och räta maskor. Inte helt oväntat kom det även några snodd-detaljer på slutet :). Bägge var roliga att sticka, men nästa år blir det nog bara en kalender ..man vill ju hinna sticka lite annat också.. :)




Jag är hemma i Härnösand hos mina föräldrar och man kan väl säga att sträckan med bil mellan Örebro och Härnösand är en halvvante lång ..om man inte kör själv. Jag satt i baksätet med en liten lampa hängade runt halsen och stickade i mörkret. Jag fastnade som sagt för de falska flätorna...
De går över två maskor och här har jag stickat dem i resårstickning 2r, 2a. Garnet är ett nystan strumpgarn 50g = 208 m. på stickor 2,5. Jag började och avslutade med tre varv resår 2r, 2a innan jag började med mönstret. 56 maskor passade mig.

varv 1: 2r, 2a. varvet ut.
varv 2: *1r, omslag, 1r, 2a* upprepa *-* varvet ut
varv 3: *3r, 2a* upprepa *-* varvet ut
varv 4: *lyft en maska rät, sticka 2r, lyft den lyfta över de stickade, 2a* upprepa *-* varvet ut.
Upprepa varv 1 - 4 så länge du vill. Mina är "26 mönsteromgångar långa". Jag stickade in en tumtråd över 8m efter 20 mönsteromg. och plockade sedan upp 20 m. för tummen och stickade 6 varv resår.

De ska de slås in till en liten efterjulenklapp...

2 kommentarer:

Zandra sa...

Snygga halvvantar! De inspirerar...

Lena H sa...

De är verkligen supersnygga. Det var kul att läsa om dig och de andra i tidningen.
Jag har föresten en pärm med olika stickprover som du kanske skulle tycka var kul att se.