1 februari 2014

Knyppellördag


Jepp, jag gick till Örebrouddarnas lokal och knypplade i förmiddags. Bekanta ansikten och trevliga damer, men jag fick inte mycket gjort, inte mycket knypplat iallafall.
Jag bad att få se hur man gör "snaran" som ska stoppa tråden från att bli längre och längre när man drar i den, för det hade jag glömt bort. Sedan lindade jag upp silkstål som jag tänkte testa att knyppla med, men det bara gled. Jag tänkte att den kanske berodde på metallen i tråden, så jag lindade lintråd på alla fjorton pinnar istället. När inte det gick bättre, bad jag att få lära mig snaran igen och den här gången fattade jag tydligen för sen funkade det. Silkstålet är ju kvar där under lintråden så när det ena tar slut kanske jag kan fortsätta med det andra, när det nu inte var trådens fel...
Så efter lite krångel är jag trots allt en "Tvärgata" på spåren. Jag fortsatte när jag kom hem och nu funkar det finfint! Jag gillar den här spetsen. Fin och enkel, utan krusiduller. Idén till armbandet jag gjorde när jag gick på Kävesta kom faktiskt från just den här spetsen.

1 kommentar:

ylva sa...

Ja just det jag tror du har visat det armbandet förut och jag tycker det är så himla snyggt! Det låter kul med knypplingen