27 september 2016

How to do en falsk sidsöm

I koftan jag stickar nu, har jag gjort en "falsk sidsöm", vilket man kan göra när något stickas runt men man ändå vill ha en söm eller känslan av en söm i sidorna. Jag har kollat på den här videon, men visar själva principen här, med några bilder (tyvärr var mörkt tweedgarn kanske det sämsta att visa på). Det är egentligen inget märkvärdigt, men det ger lite stadga. 

Man släpper ner maskan där man vill ha "sömmen" och eftersom min kofta stickas uppifrån och ner, släppte jag maskan nerifrån och upp till ärmhålet.
Sedan tar man från virknålen och plockar upp samma maska igen. Varannan gång tar man en tråd och varannan gång tar man två trådar. Så gör man hela vägen upp till stickan igen och vips är det klart!
Som sagt, det syns inte jättebra i just det här garnet, men det blir en liten ås och ger lite stadga.

Inga kommentarer: