15 juli 2016

Färgdag på Hallagården

I lördags var jag på vift. Gunilla på Hallagården höll en färgkurs som jag var med på. Färg som i att färga garn och ull och det var en jättekul dag!! Vi färgade både provgarner och garn vi tagit med själva och här är mina "resultat".

Små minihärvor med strumpgarn med 25% polyamid som färgen fäste förvånansvärt bra på. De rosa är färgade med kallvattenfärg och de blå i micro. Från vänster till höger är det vitt, off white, ljusgrått och mellangrått garn i respektive färg. Kul att se hur färgerna blir olika beroende på garnets färg.

Jag hade med mig några härvor en- och tvåradigt naturvitt garn som jag varmfärgade jag kastrull. Att garnet blev lite melerat berodde nog både på garnet och att färgpigmentet kanske inte riktigt löst upp sig i vattnet. Jag gillar det och tycker att det blev mer levande så.
Det gröna tvåtrådiga fick sig ett extra bad för att få lite mer skjuts i färgen. Jag skulle vilja färga ytterligare en härva i en ljusare lite gulare grön nyans och siktar på en kofta...
Här är ett experiment med kallfärgningen. Det var ett försök att färga en härva i en gul-orange-rosa-lila skala. Jag lyckades kanske, men alla färger kom bara väldigt många gånger i stället för en. Garnet är en alpacka-silkeblandning från gården och ska bli spännande att sticka med. Kanske kan det bli ett mönstrat ok på en liten kofta..
Jag köpte med mig några burkar färg och vill fortsätta prova mig fram här hemma. Burken som ligger ner innehåller gult pigment så jag tänker att jag ska kunna blanda mig fram till många olika färger
- En jättekul dag!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åååh! Jag skulle vilja testa färga garn!