30 november 2013

Allra sista..

Det blev vist både ett sista och ett allra sista par, men nu halvvantar. När man tvåändsstickar vantar behöver man ju inte fundera över hur man ska avmaska eftersom man minskar bort maskorna till toppen och tummen, men när man stickar halvvantar blir man så illa tvungen. Andra gånger har jag löst det genom att sticka två varv vanlig resår och sedan avmaska, men nu ville jag avluta med krokmaskor. I böcker har jag bara sett förklaringen att man avmaskar som man gör med vanlig stickning. Jag provade på olika sätt, men tyckte att kanten blev för vid och "fladdrig" ...hur fladdrigt det nu kan bli med tvåändsstickning.
Så, nu till min lösning! Jag stickade inte maskorna på avmaskningsvarvet utan tog hjälp av en virknål. Lyfte bara av maskorna och drog dem igenom varandra som i vanlig avmaskning. Lite som smygmaskor. Jag tycker att det blev en jämn och fin kant som varken blev vidare eller tightare än vanten. Kanske var det här varken nytt eller revolutionerande, men jag har inte provat det förut, så jag tipsar om det.

Imorgon söndag 1/12 är det julmarknad 
kl.12-17 på Stallbacken i Örebro. 
- Välkomna!

3 kommentarer:

frisky frog sa...

Åååh vad fina! Rätt eller inte (har inte en aning), men avslutningen ser ju hur bra ut som helst. =)

jonna d sa...

Det där ser så himlans skoj ut men även väldigt svårt. Är det alldeles helt omöjligt?
Vill även passa på att göra lite reklam för min adventskalender som jag har dragit igång på min blogg. Hade varit skoj om så många som möjligt får chansen till att vinna fina gåvor.
http://sniffarskonhet.blogspot.hk/2013/12/1a-luckoppningen-i-jonna-ds.html
//jonna d

Löpmaskan sa...

Tack för avmaskningstipset - det ska jag försöka komma ihåg nästa gång nästa gång jag stickar tvåändsstickning!