29 januari 2013

Broderi-flow

I somras provade jag att spinna ull på slända och blev riktigt fast. Tiden räcker ju oftast inte till allt, så saker och ting går i perioder och nu var det ett tag sedan jag spann.. Mitt första garn räckte till ett par vantar. Tanken var redan då att jag skulle pryda dem med broderi och nu har det äntligen blivit av! En tjej på stickcaféet broderade på sina vantar för några veckor sedan och då kom jag att tänka på de här och blev sugen. Jag har broderat fritt utan mönster, men jag broderade en blomma på vardera allt eftersom för att få dem hyffsat lika. Garnet är rester från ett färgglatt zauber-ballnystan som jag fick under stickhelgen på Härjarö i höstas. Jag stickar ganska sällan med garner som skiftar färg och funderade på hur jag skulle kunna använda nystanet, men nu har jag vipps använt det intill sista metrarna - kul! När jag stickade julmarknads-pulsvärmare gav färgskiftena fin effekt och de färger som blev över använde jag till de här vantarna.
 
Jag har försökt brodera på vantar tidigare, men jag har aldrig riktigt fått till det och det har alltid slutat med att jag sprättat bort det. Det här gången blev jag tvärtom riktigt nöjd - jag kom väl in i nåt broderiflow :) ..men eftersom jag har skämt bort händerna med täta tvåändsstickade vantar, får nog de här vänta in våren lite..

9 kommentarer:

stickterapi sa...

Vilka vackra! Hur har du lärt dig brodera? Min dröm är just att lära mig brodera och sedan utsmycka stickade vantar =)

Textila Erika sa...

Mycket vackra!

sjusoverskan sa...

Hej!
Så vackert Du smyckat vantarna!
Kram Inger

Unknown sa...

Pretty & love the embroidered work Dxx

Otaliga projekt sa...

Ljuvliga!
Jag "pinnar" dom på direkten.
Sarah

ylva sa...

Det verkar som det går en epidemi av broderi.Jättefina vantar visst är det härligt när man gjort allting liksom.

Emilia sa...

Jättesnygga!

Knit-Marie sa...

Oh så fina!! Du har mycket fint här på don blog. Jag är impad!

agnes sa...

Gud va fina!