22 april 2009

Stickcafé i Kumla

Igår var jag med på stickcaféet i Kumla och visade mina idéer om att sticka smycken av koppartråd. Det var fullt hus och verkade upskattat. Många ville prova och gick hem med virkade hjärtan, halsband eller början på nya idéer... Kul kväll :)
Roligast var nog ändå när en kvinna kom fram och berättade att jag hade inspirerat henne att börja sticka när jag var där i höstas. Numera är hon också en stickare och hade bla. hittat mönster på halvvantar här på min blogg som hon hade med sig och visade.

Dagens fråga blir - vad är det här för ett verktyg? Det hade dykt upp i en mammas syskrin och jag tänkte att det säkert är nån som känner igen det...

7 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

Hmm, sånn har jeg da sett før, lurer på om jeg har arvet noe lignende i et gammelt syskrin. Men jeg husker ikke hva det er. Kan det være til å maske opp strømper med???

Birgitta sa...

Jag tycker det ser ut som en hake man har till en stickmaskin när man ska plocka maskor...jag har en liknande till det fast den är helt rak i skaftet...
Så min gissning är att den är till en stickmaskin...

Unknown sa...

Jeg har sådan et værktøj - det bruges til at lave ryatæpper af små garn-stykker - man kan også bruge en hæklenål, men "låsen" på krogen gør det lettere.
Man stikker "ryanålen" ned gennem et stykke groft stof og op igen på den anden side af en tvær-tråd. Så kan krogen gribe fat i midten på et stykke garn på ca. 10 cm. Løkken trækkes gennem stoffet, og med krogen trækker man de to løse ender gennem løkken og strammer knuden til.

Anonym sa...

Hei. Det er første gang jeg er innom bloggen din, og ser at du lurer på hva slags krok du har.

En readicutkrok er det. For ca. 25 år siden kjøpte vi flere pakker med alt inkludert, og knytet flere veggtepper. Her er en link http://www.readicut.co.uk/recno/5/cid/BVQ7E0BNEYL64BLT627WU3X86V5RS6FS/Latchet-Hook-P90014/

Ina sa...

till att plocka maskor, när man stickar på stickmaskin tror jag, den jag har ser ut så men har ett rakt plastskaft..

Gerda-Thyra sa...

Det är en rya-matts-krok, har en sådan i min mammas sybord också.

Hemskapat sa...

Hej!
Ta chansen att under en inspirerande helg i natursköna Waxholm prova på grunderna i tvåändsstickning den 22-23 Maj!
Vi lär dig grunderna, och att sticka olika slags mönster med hjälp av grundmaskorna.
För mer info besök stickkurs.se
Sprid gärna detta till kreativa, intresserade och nyfikna människor på ditt stickcafé och till jobbet!

Medlemmar i sticka.org erhåller 10% rabatt på kursavgiften!

Varmt välkommen önskar
Agneta Byers
&
Marie-Louise Ullman