10 mars 2017

Finull på gamla rocken

Nu har resten av ullen jag köpte på fjolårets fårfest i Kil också blivit till garn. 260 g finullsblandning från Båvens spinnhus blev ca 445 m garn. Jag kan verkligen rekommendera deras kardband. Det är en ganska smal ullsträng som var väldigt bekväm att spinna av. 
Nu klurar jag på vad det ska bli och vad det kan räcka till. En kofta vore ju kul, om jag skarvar med annat garn. Jag får ta och kolla bland annat jag spunnit och det är något som kan passa ihop med det här...
Jag har spunnit både det här och det förra garnet på min gamla spinnrock. Jag köpte ju en modern fin spinnrock för ett par år sedan, en Kiwi med två trampor, men jag kan tycka att det blir ett skönare flow i den gamla. Det kanske är med ergonomiskt att trampa med bägge fötterna och det går ju att finlira lite mer med den nya, men jag gillar liksom den gamla. Ibland har jag spunnit tråden på den gamla och sedan tvinnat garnet på den nya, för att de spolarna rymmer mer garn, men den här gången både spann och tvinnade jag på den gamla rocken.

Inga kommentarer: