3 februari 2016

Stickfröken


I somras fick jag frågan om att ha lektioner i stickning på Kävesta Folkhögskola. Jag gick linjen för konst- och formgivning där för sex-sju år sedan och lärarna hade koll på att jag stickar. 
Det lät självklart jättespännande och när det gick att pussla ihop med mitt jobbschema så tackade jag ja. Under höstterminen hade jag alltså stickning med en grupp elever från blandade linjer på skolan. Alla stickade utifrån sin egen nivå och gruppen var blandning av nybörjare och de som stickat lite eller mycket förut. Jättekul och klurigt! 
En av killarna ville sticka ett par babystrumpor så vi letade fram ett mönster och för att ha lite koll på svårighetsgraden stickade jag ett par likadana, men efter att den första var ihopsydd blev de liggandes. När en kompis nyligen fick sin lilla tjej gjorde jag klart dem. 
Rätt söta får man nog säga!


Det har varit jättekul att ha lektioner och spännande, då jag inte lärt ut stickning till flera åt gången tidigare. Förra veckan träffade jag vårens stickgrupp och det blir spännande att de är sugna att sticka...

1 kommentar:

med nål och tråd sa...

Fasiken vad roligt att du är sticklärare på en folkhögskola. Vilken utmaning! Stickning verkar svårt att lära ut, fördelen med att lära sig något när man är liten är att jag glömt hur svårt det måste varit