4 mars 2014

Sky Isle

Min Sky Isle var den enda stickning jag hade med mig under helgen och tur var kanske det. Hade jag haft en annan till hands hade jag gärna plockat fram den... Egentligen ska koftan stickas runt och klippas upp, men jag stickar fram och tillbaka istället. Hur många maskor la jag upp och hur många borde jag ha haft? Borde inte mönstret gå jämt upp, ska inte en av stjärnorna vara mitt på ryggen? Många frågetecken var det och som tur va hade de runt om mig tålamodet och envisheten att hjälpa mig att räkna. Det slutade med att jag följde tipset att räkna ut var mitten på stickningen var och utgå därifrån och sen ritade några egna små mönster för att fylla ut. Hehe, vi får väl se hur det slutar.
På stickträffar som den i helgen vet man nästan säkert att prat om provlapparnas vara eller icke vara kommer att dyka upp. Några älskar, andra hatar, någon tyckte att de var för mesar. Vi var några som konstaterade att de sällan blir större än ett par varv på höjden. Till den här koftan kanske en lapp på 10x10 cm hade varit en bra idé. Jag har stickat till "axelhöjd" men har två mönsterborder kvar. Stickar jag dem kommer halsringningen hamna i höjd med öronen. Hmmm, kanske inte helt rätt masktäthet. Vi får som sagt se hur det slutar...

2 kommentarer:

ylva sa...

Ibland är ju provlappar bra men det är lite spännande också att "kasta sig ut och bara sticka på" det är då man kommer på nya fantastiska idéer ...

miastick sa...

Kan du skippa en av mönsterbårderna? Jag stickade en liknande tröja nyligen, med tjockare stickfasthet än mönstret. Fick ta bort en rapport- fast då var mönstret likadant tre ggr, så det var ok att ta bort en av dem.