11 oktober 2013

Möss-minskning

Jag försökte mig på att rita ett diagram över hur jag gjorde minskningarna på mössan, men det gick verkligen jättedåligt! Här kommer ett försök till text istället.
De 120 maskorna delade jag med markörer upp i partier med 15 m, så på alla maskantal som är jämt delbara med 15 funkar det här. Jag är osäker på förkortningarna, men med "rmb tills." menar jag räta maskor tillsammans genom bakre maskbågen.

V1: *6 rm, 2rmb tills, 7rm*.Upprepa *-* varvet ut.
Om du stickar randigt som jag gjorde, ska nu maska 7 och 8 vara samma färg.
V2: *6 rm, 2rm tills. 6 rm* upprepa *-* varvet ut.
Nu ska det återigen vara randigt.
V3-4: sticka varvet utan minskningar.
V5: *5rm, 2rmb tills, 6 rm*. Upprepa *-*varvet ut.
Maska 6 och 7 är samma färg.
V6: *5rm, 2rm tills, 5 rm* Upprepa *-* varvet ut. Återigen randigt.
V7-8: sticka varvet utan minskningar.
Fortsätt på samma vis, med en rm mindre för varje gång, minskningarna ska alltid komma rakt ovanför varandra. Jag minskade på det här viset tre gånger, sedan stickade jag bara ett varv mellan minskningarna och till sist minskade jag på varje varv.
Beroende på hur man vill ha formen på mössan, kan man självklart välja att göra fler eller färre varv mellan minskningsvarven.

Hoppas det här blev begripligt!

2 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Snyggt blev det!

Cecilia sa...

Det blev ett snyggt mönster. Jag önskar att jag kunde sticks så fint!