14 juli 2011

Färöarna del.2

Min sista kurs på ön handlade om idéer till vantar och pulsvärmare (inte pølsevärmare...) med inspiration från gamla traditioner. Författarna till boken Votter og vanter höll i kursen. Jag valde att testa att sy floss, det hade jag inte provat förut och det var precis lagom för sista da'n :) Virka med pärlor hade jag inte heller gjort, så det blev lite av det också. Kanske fortsätter jag och virkar dem lite längre..

Man syr stygn i öglor, tätt tätt och sedan klipper man upp öglorna för att få frans, de sitter egentligen löst.
-Men kan man inte dra loss dem då? undrade vi.
-Jo, men varför skulle man vilja göra det?

2 kommentarer:

Wivi sa...

Så söta pulsvärmare. Med tanke på fransarna måste de väl tvättas för hand, eller ..?

ylva sa...

Det ser så härligt grönt ut på bilderna är det så där grönt? Nyfiken på hur stickringen blev.