28 november 2008

Men vilken stickvecka!!

Förra veckan var det dans hela veckan och den här veckan har det varit stickning för hela slanten… Studieförbundet Bilda har ordnat en vantutställning som har varit på biblioteket den här veckan. I samband med det har det varit föreläsningar som jag prickat in. I tisdags berättade Anneli Haaraoja om sitt examensarbete Ryavanten. Vilken rolig idé och vilka varma vantar!! Man knyter in ryaknutar i stickningen som blir fina prickar på utsidan och varmt foder på insidan. Det känns som att jag måste sticka ett par…


I onsdags berättade Karina Olsson, hemslöjdskonsulent i Karlstad om vantar och vanttraditioner. När jag tittade på klockan efteråt trodde jag verkligen inte att det gått två timmar (!) – Vilken härlig inspiration, det var jättekul och jag fick alldeles för många idéer.. I torsdags satt jag vid utställningen och stickade en stund och då träffade jag Anna som jag bloggat med, men inte visste vem det var. Kul att träffas ”live”. Det visade sig att vi hade flera gemensamma kompisar – världen är som bekant liten… Vid utställningen var även Malin Strandli och Pamela Cruse som nyss gett ut boken Sticka Nu. Inte visste jag att man kan lägga upp aviga maskor eller att man kan dubbelsticka vantar, jag fick flera roliga tips och idéer. Igår satt jag ett pass vid utställningen igen och stickade, pratade stickning, fick se magic loop på nära håll – tack!!. Som pricken över i’t så ska jag åka till Slöjd- och hantverksmässan i Kista med en kompis om en liten stund. Vilken vecka!

Ett par döskalle-pulsvärmare är visst på gång...


Inga kommentarer: