3 juni 2008

Virkade koftan har blivit verklig

Äntligen är den virkade koftan klar! Lite pynt är kvar att göra, men jag är riktigt nöjd redan nu. Vägen har varit lite krokig och man kan väl säga att det slutade lite krokigt också.. När jag skulle sy fast knapparna upptäckte jag att det var ett stolpvarv mer på ena sidan.. Så kan det gå när man inte har något mönster och tror att man kan hålla räkningen i huvudet, men det mesta går ju att trolla bort. Jag hade tänkt att kragen skulle fodras för att kunna stå upp, men tycker att den blev bra så här. Jag ska nog bara virka en kant runt den istället. Två knapphål och knappar fick bli en liten extra detalj i nacken. Jag är lite sugen på att virka fickor och kanske sy på ett tunt sick-sack band runt ärmarna.. Jag hittade fina träknappar, men jag har tänkt att jag ska sy fast en pärla i dem. Jag tänkte att någon färg kunde vara kul, när jag hittar några i lagom storlek. Lite pyssel kvar alltså, men jag har provgått den och den passar riktigt bra. Jag har virkat i Blend Frotte från Hjertegarn med virknål nr 3. På rätsidan virkade jag stolpar i främre maskbågen och på avigsidan virkade jag fasta maskor i bakre maskbågen. Bakstycket och framstyckena är virkade i ett stycke. Ärmarna virkade jag på plats och kragen virkade jag för sig och sydde fast.

4 kommentarer:

Anonym sa...

URLÄCKER!!! Hm, man blir ju riktigt sugen på att virka nu, jö... Och tänkte man på att en - om inte riktigt så nästan likadan - från Odd Molly ligger på ett par tusen??? eller något dit åt... Ja, DÅ är den där än bättre... och vem vill gå runt med Odd Molly över hela ryggtavlan, hm... betala för reklam! ;)
Må så grankott...

Dödergök sa...

Jäklar vad snygg! Jag blir väldigt imponerad av att du virkat den, jag tycker att det är så jobbigt att virka, men snyggt blir det!

miaring sa...

Virkat är verkligen snyggt! Du har lyckats med ännu ett av dina projekt...

Ewa sa...

Ååå vilken fin kofta! Har du hittat på mönstret själv?!
Såg en tjej härom dagen som hade just en Odd Molly kofta på sig, som var fin. Men jag håller med bim h-d. VEM vill, och KAN, betala flera tusen, och sedan gå omkring med gratisreklam?!
Din kofta är superfin, och jag är så sugen att virka en själv. Har dock inte hittat ett bra mönster. Det var det jag satt och letade nu, då jag hamnade på din fina blogg.

Mvh
/Ewa