25 juni 2008

Stickkväll med tårta och babytröjan blev klar

– Jättetack, för en mysig stickkväll igår kväll Petra!
- Kan jag få receptet på tårtan?
Det är väl inte när man träffas och stickar man få så mycket gjort, inte jag i alla fall, det är ju inte bara därför man ses, men nu kom jag en ärm längre på babytröjan och imorgon skickas den med posten. Emma, kul att träffas och kul att hitta hem till dig.
Jag stickade tröjan storlek ”0 månader”. När jag var på stan idag gick jag förbi ett babycafé så jag försökte, utan att titta för mycket, måtta hur den kan vara i storlek. Garnet är Tilda bomull/acryl och mönstret kommer från Svarta Fåret. På bilden var den mörkbrun/ljusbrun/beige, men jag är nöjd med mitt färgval även om jag hade hoppats hitta lite roligare knappar.

- Grattis och all lycka till er Anna, Axel och lilla killen!!


Javisstja, jag råkade visst gå med i February Lady Sweater – KAL …fortsättning följer.

4 kommentarer:

miaring sa...

Så fina färger!

Petra sa...

Hej Emma!
Jättefin tröja!!!!
Tårtan- receptet kommer under kvällen till dig!

Kul att det kom så många glada stickkompisar. Jag blev så glad!
Jag vill sticka igen.....SNART!!:)
Hälsningar Petra

Emmas dagar sa...

:-)

Petra sa...

Pavlovarulle
8-10 bitar
Botten
4-5 rumsvarma äggvitor
1 tsk ättika
2½ dl strösocker
2 tsk majsstärkelse
1 tsk vaniljsocker
Fyllning:
3 dl vispgrädde
2 msk vaniljsocker
½ liter jordgubbar
Garnering: 2 kiwi
Ugn: 175 grader
Bakplåtspapper i långpanna ca 30x40 cm. Vispa äggvitorna med ättikan till fast skum.
Tillsätt lite socker i taget medan du fortsätter att vispa. När hälften av sockret är nervispat blandas resten av sockret med majsstärkelse och vaniljsocker. Fortsätt vispa ner lite sockerblandning i taget. Det skall bli ett hårt skum. då är det dags att bre ut smetet på bakplåtspappret. Grädda i mitten av ugnen , ca 15 min, tills ytan fått lite färg. Sockra på kakan och stjälp upp den på bakplåtspappret. Ta bort papperet den bakats på. Låt svalna.
Vispa grädden hårt, blanda ner vaniljsocker och bred grädden över kakan. Dela "gubbarna" i mindre bitar och fördela dem över kakan. Rulla samman kakan från långsidan. Lägg över på fat och dekorera med kiwi. Servera gärna med jordgubbar och blåbär runt om.