3 september 2016

Strumpor från tån - äntligen!

När jag nu var där i strumpgarnslådan bland alla rester, startades liksom en dominoeffekt. Jag blev sugen att sticka av garnet jag färgade och tillsammans med rester av grått mellanraggi, blev det mina första strumpor som jag stickar från tån och upp.
Ja, jag kanske är sist på den bollen, men nu är jag med! Jag brukar inte sticka strumpor särskilt ofta, förutom de senaste veckorna då, så när jag gjort det har jag kört på med det gamla vanliga viset från skaftet och ner.
När en är van att hålla sig till stickor 2,5 kändes de här på 3,5 väldigt snabbstickade. Jag improviserade mig fram med mönster och form tills det var dags för hälen, då jag kikade på det här  mönstret med förkortade varv. Efter flera försök och omtag, lyckades jag ändå inte sticka ihop vändningarna så att det blev tätt. Jag kollade två olika youtubeklipp och gjorde nog en blandning av de olika teknikerna, men näe... 
 ...så istället fyllde jag igen med broderade kedjestygn.
När mina strumpor var klara blev det lite raggi-rester kvar och de blev ett par små strumpor ..tillsammans men lite annat restgarn. Jag improviserade från tån även här och stickade samma typ av häl. Nu provade jag ytterligare en variant och då blev det tätt och fint. Hepp!

3 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Vad snyggt med det gråa och det blåa gifter sig i mönsterstickningen. Jag tycker förresten det är svårt att få en tät minskning på sockor stickade från skaftet o ned också.

Tyg och otyg sa...

Fina strumpor till både dig och Ester! Jag håller med Elin ovan. Att plocka upp maskor längs hällappen på ett snyggt sätt är det svåraste momentet vid "klassisk" sockstickning, tycker jag.

Anonym sa...

Snygga, prova med tomathäl istället, den smeker hälen utan glipor ..