9 september 2014

Fort och fint

Ifjol sommar såg jag flera som hade virkat fina kuddar och filtar. Det var ett enkelt mönster som bestod av romber, men effekten blev väldig fin och 3D-ig. 
Såklart ville jag testa! Att virka var ju kul, men sen skulle lapparna sys ihop också... På fattigskogslägret ifjol kom jag en bra bit, men sen hände inte mycket mer än att jag då och då under året har råkat på den där påsen. Även om det är trist när saker bli liggande så kändes det ännu tristare att plocka fram det och göra klart.
Så här såg eländet ut...
Det gröna garnet, Corona som någon gång i tiden kostat 7:50 på Ica, fick styra storleken då det inte gick att köpa mer av det. Alla lapparna var alltså klara så när som på kantbitarna. 

Så vad hände? Jo, jag plockade helt enkelt fram symaskinen. Jag tråcklade fast lapparna med några stygn och sedan sicksackade ihop dem. Hepp! 
"Fort och fel" brukar man väl säga, men nu säger jag istället "fort och fint". För att vara en kompromiss och med tanke på att lapparna ändå blev ihopsydda så är jag väldigt nöjd.
 
60x65 cm, jag tror det får bli ett kuddfodral.
Det grå garnet är Tilda, det röda är Egypto cotton och virknålen var 3,5. 
Jag virkade en trekant där jag ökade en maska i slutet på varje varv tills jag hade 15 maskor. Sedan minskade jag en maska i slutet på varje varv tills de tog slut. Självklart kan man göra lapparna hur stora eller små man vill.

7 kommentarer:

ylva sa...

Riktigt skitasnyggt!

Otaliga projekt sa...

Mycket fint. Fiffig ide!

Rumpetuss sa...

Snyggt värre! Å smart!

Karin-Ida sa...

Det blev ju jättefint!

Helga sa...

Så snyggt! Jag har varit sugen på den där länge men blir lite avskräckt från att virka så mkt med fasta maskor...

annasaviga sa...

Så fint! Har varit sugen ett tag på detta mönstret, men virkning är inte min grej riktigt. Men när jag ser ditt fina kuddfodral vet jag inte om jag kan motstå längre..

carinashobby.blogg.se sa...

vilket jobb men snyggt