30 mars 2009

Att göra en tupp av en höna



Tuppen som blev en höna som blev en tupp... Konsthantverkarna i stan ordnar en påsktävling för allmänheten och i år är temat att göra en tupp. Jag kände mig självklart manad att sticka en :) Först blev det inget annat än en höna med kulmage (ni ser själva damen här bredvid) men efter några tips från kompisar insåg jag att manligheten hos en tupp förmodligen sitter i kammen, på bröstet och i stjärtfjädrarna.... så efter lite påbyggnader blev jag till sist nöjd. Jag böjde benen av järntråd och klädde dem med stickade snoddar. Runt kammen och näbben sydde jag med tunn metalltråd, så de går att böja dit man vill. Kroppen är stoppad med vadd.

15 kommentarer:

Kristina sa...

Jag har hört "Tupp, tupp, men ingen höna" men jag har aldrig hört att man kan göra en tupp av en höna! Nu ser jag ju med egna ögon att det är möjligt.

Veronica Tingvall sa...

Helt underbar! En sån skulle jag vilja göra också.
Hoppas du har en fin kväll. Kram/Veronica

ANNEPÅLANDET sa...

Så fin! Man kan se at denne tuppen har personlighet!

annas alster sa...

Man ser mycket virkat pynt här i krokarna såhär innan påsk, men din stickade tupp var helt klart grymmast!!! lite ruffig liksom... roligt!

Sommarfröken sa...

Helcharmiga! Gillar allihopa!
Ha det bra!/ Sommarfröken

Ina sa...

Åh vilken fin! Bra jobbat!

Sunna sa...

så underbar, vilket konstverk

Susilull sa...

En sån charmör måste ju bara vinna!

ylva sa...

Så personlig ! Kul att få ta del av hur den utvecklades.

Anonym sa...

Tjillevippen vilka otroligt snygga grejs du gör! Impad! :)

Eva i Halmstad sa...

Jättefin.
Glad Påsk.
Eva

Camilla sa...

Det där måste bara bland det underbaraste stick-konstverk jag sett...

Maria sa...

Vilka underbara tuppar...så charmiga. Jag hoppas att det går riktigt bra i tävlingen!

Åsa i Skuttunge sa...

Stilig tupp måste jag säga! aVar det inte svårt att få honom att stå på sina fötter? Det är ju en konst att dom inte går på öronen - om nu höns har öron...:)

Tvärslå sa...

Åh så fin :)