19 september 2008

På beställning eller inte...

Jag stickar gärna presenter till mina vänner, men jag är lite svår när det gäller att sticka på beställning. Det handlar nog om en blandning om det jobbiga i att ta betalt och att jag oftast redan har så många stickningar på gång ...men ibland blir jag övertalad. Så var det med den här sjalen/halsduken.
Den är stickad med dubbelt bomull/acryl-garn på stickor nr.6. Jag la upp 39 m. och stickade några varv, sedan maskade jag av 13 m. i vardera sida och stickade några varv med de 13m som var kvar. La sedan upp 13 nya i m. vardera sida, stickade, maskade av, stickade, la upp...osv tills jag hade en tillräckligt lång "tusenfoting". Här finns en liknande som jag stickade i tjockt ullgarn.



I övrigt exprimenterar jag lite med mönster. Har inte stickat mönster i färger på slätstickning och insåg att det är lite trixigt på avigan... Skiraste sjalen växer sakta men säkert. Den börjar med 299m. som sakteliga minskas. Förmodligen skulle jag lagt upp fler eftersom jag har ganska tunna stickor, så kanske får den avslutas med en kant runt om... för att komma upp lite i storlek. Jag tar gärna emot kant-tisp :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanta med gröna löv kanske?