26 april 2017

Flöjt-kirurgi

Garnet till koftan både räckte och blev över och det kändes nästan lite snopet när jag hade snålat och trixat så. 
Resåren nertill och på ärmarna stickade jag i det garn som går mest i grått och då jag var osäker på om mönsterfärgerna skulle räcka, tog jag de jag hade mest av till resåren. När det nu blev garn över, både av det blå och av mönsterfärger så stickade jag om resårerna i lite gladare färger och med blåare botten.

För att kunna göra om resåren nertill var jag tvungen att repa upp knäppkanterna, men det var det värt.
För att kapa muddarna, koftan är stickar nerifrån och upp, fångade jag upp maskorna på varvet där jag ville kapa på en rundsticka, klippte av garnet och petade upp varvet under stickan. 
..och när jag då hade resårkanten lös kunde jag mäta hur mycket garn det gått åt till den.
Så här fint blir garnet när man repar en flerfärgsstickad resår!

1 kommentar:

Anna Martina sa...

Vad fint du har lyckats med "randning och blandning" av det blå och grå garnet, ser ut att vara ett och samma garn med olika skiftningar bara.