31 januari 2016

Hitofude cardigan

Koftan Hitofude är klar ...och det blåste när den skulle fotas. 
Det var en rolig och spännande stickning och konstruktionen och mönstret är så himla smart uträknat. Den är stickat i ett stycke, från ärmarna och ner ..så de sista varven varven kändes lite väl långa. Det börjar med en lång rektangel som viks på mitten och utgör ärmarna och ryggen mellan nacken och resåren. Svårt att förklara, så det är bästa att du stickar en du också.. 
Ett tag var det bara att hålla tungan rätt i mun och hoppas att en räknade rätt, för det var lite svårt att ha koll på vad som var vart på koftan. Kul!
Som jag skrev i det förra inlägget så krånglade det lite längs vägen men det berodde inte på mönstret. Det var bara mitt eget fel, men allt är glömt och förlåtet.
Jag har stickat stl. M och följt mönstret så när som på att jag stickade en extra mönsterrapport för att få lite vidare ärmar och extra resårkanter på ärmarna.
Jag har stickat i garnet Zenta (50% ull 30% silke och 20% nylon) på stickor 3,5. Jag använde drygt 5 nystan, men utan mina ändringar hade noga 5 räckt.
Ärmarna stickas helt raka och blev nästan att de blev lite trumpetiga. Kanske extra mycket för att jag stickade lite bredare ärmar och i ett ganska ostretchigt garn. För att fixa till det stickade jag en extra liten mudd på ärmarna och trädde i en tunn resårtråd i avmaskningsvarvet. Muddarna stickade  jag på stickor 3 och jag tycker att det blev en fin detalj då den resåren blir i samma riktigt som övriga resårkanter på koftan ...dock sabbar man ju idén om att allt ska stickas i ett stycke.

2 kommentarer:

ylva sa...

Ser fantastiskt fin ut , och härlig nougatfärg eller nåt . Blir lite nyfiken på mönstret och dess konstruktion

miastick sa...

Den är jättefin! Jag är impad av att du höll ut, verkar ha varit lite krångligt ibland. Jag har haft den i åtanke ganska länge men tvekat då jag undrar hur den är att bära- halkar den ner över axlarna etc? Berätta gärna hur du tycker en vanlig vardag i hifotude är! :)