20 juni 2011

Konsthantverkshemslöjdskonst kanske?

Jag har gjort ett nytt försök och sökt wadköpingsstipendiet för hantverk och konsthantverk. När jag lämnade in min ansökan såg jag alstren som lämnats in före mig och han som är ansvarig började prata om vad som är konsthantverk och inte... Eeeeh, det har jag nog aldrig funderat över ..och det kanske är tur.
Var går gränsen mellan konst, hantverk, konsthantverk och hemslöjd egentligen? Har ni några förslag?
Det här blev mina tre bidrag i år. Ifjol fick en av de saker jag lämnade vara med på utställningen, så nu är det bara att hålla tummarna och hoppas... :)

6 kommentarer:

Anna sa...

Så fina grejer, jag håller också tummarna för dig!

Emilia sa...

Håller tummarna ;)

Gillar karusell 2.0 med!

Emmas dagar sa...

Du är så duktig och fiffig!
Jag håller mina tummar!!!

Linda sa...

Jag går själv på Hdk (högskolan för design och konsthantverk) här i Göteborg och den där eviga diskussionen är förbaskat intressant krävande hjärngympa.

För många hundra år sedan var Hantverkare och konstnär samma sak, man gjorde sällan bara en sak utan flera. När vi började snäva in oss kom så klar hierarkin och konstnärer såg ner på hantverkare, hantverkare ser ner på slöjdare osv...
Konstnärer som målade tavlor gjorde detta på beställning och fick inte måla fritt som vi anser att konstnärer bör göra idag. Att sälja sig är ju det värsta som finns...
Ohh så sugen jag blev på att vända på de små grå!

Gerda-Thyra sa...

Usch ja... det där är ju en ständig diskussion som man liksom aldrig blir klok på... vad är vad... och är något "finare" och bättre än något annat...!?
Jag tror mig ibland närma mig något svar men sedan är det någon eller något som ändå lyckas rubba min trodda åsikt... så jag vet då inte!
Ofta talas det om nyskapande... men hur lätt är det egentligen utan att det blir fånigt krystat, när det bästa oftast redan är gjort!
Din karusell är bara SÅ underbar, jag blir hur lycklig som helst när jag ser den!

Fiff sa...

Undrar varför jag inte har hittat till dig innan... här finns ju mkt härlig inspiration! Men nu är jag här :-) så på återseende! Och fracken är super-duper-cool!