1 augusti 2010

Sticka först och tänka sen


Jag har stickat vidare på mina gröna vantar. Stickar först och ritat mönster sen, så kan man ju också göra, på gott och ont. Vissa saker ser man när man chansar och bara stickar och andra ser man när man ritar... tur det går att repa upp.
Jag har mest stickat tvåänds- stickning med z-tvinnat garn som jag blev rekommenderad när jag började. Efter att ha stickat ett tag har jag förstått att många tycker att det går lika bra med s-tvinnat. Jag har hittat fint växtfärgat garn nu på semestern som jag ska prova med och se vad jag tycker. Några säger att det inte blir lika hållbart eller är det bara att det snor sig mer?
När jag kom hem fick jag se att garnerna var samma färger som duken jag loppisfyndade till balkongen.. Gult, rosa och grönt, är det mitt nya?



4 kommentarer:

Ing-Marie i Säter sa...

Hej! Synd att du måste repa upp. Det verkade bli ett fint arbete som allt annat du gör.
Jag stickar alltid i S-tvinnat. Jag tror att ibland kan det spela roll åt vilket håll man kastar trådarna att arbetet kan bli hårdare. Jag kastar motsols och S-garnet passar utmärkt. Du kan ju notera hur det verkar bli när du byter garn.

Anita Tørmoen sa...

Flott mønster du lager! Blir spennende å høre om det er det samme hvilket garn man velger.

Dödergök sa...

Vad fint det blir!
Det finns så många myter kring tvåändsstickning att det är helt sjukt egentligen. Jag stickar i både s-tvinnat och z-tvinnat och hittills har jag aldrig märkt någon skillnad. Ska bli spännande att höra vad du tycker. :)

sinneskatten sa...

Låter spännande med tvåändstickat, det måste jag prova.