12 juli 2010

Ibland är det i Härnösand det händer

Jag var i Härnösand i helgen. Inget konstigt egentligen eftersom jag kommer därifrån och mina föräldrar bor där men den här gången var det ändå lite speciellt.. Som jag skrev i mitt förra inlägg var det sticksymposium där under hela veckan.. Jag visste inte att det fanns, men nu när jag vet om det kan jag ju börja spara till nästa år ..på Färöarna :)
Jag var med på ett litet hörn iallafall, fick höra Ulla-Karin Hellstens härliga presentation om sitt Östergötlands ullspinneri och fick prova på att brodera Sashiko. Och tro det eller ej, det gick faktiskt att sälja några pulsvärmare trots värmen ':)

Även om jag bara var med under en dag fick jag massor av inspiration och vill bara sticka sticka sticka, brodera, knyppla och tvåändssticka mer mer mer!

Deltagarnas alster nålades upp för visning. Närmast är "sticka smått- sy, virka, knyt samman till stort" som hölls av Britt-Marie Christoffersson. Det fick mig vilja göra ännu ett djupdyk i hennes bok..
Sashiko är ett japanskt broderi som kan smycka i princip vad som helst. Det är enkla stygn, så inget svår teknik, men kan bli väldigt dekorativt. Här är mina experiment för dagen..
Det såldes garn, stickor, knappar, band, böcker, stickat, tovat ...det mesta. Jag kom hem med två härvor z-tvinnat från Wålstedt, det gröna något tunnare, tio glada små knappar och en härva lila-melerat Suri blue från Fleece Artist hos Garnkorgen som fanns på plats.
En sjal is coming up..

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej vännen! Jag ramlade in på din blogg av en slump. Men jag häpnar över hur duktig du är och vilke vackra alster du gör, så nu har jag bokmärkt den så jag kan gå in och titta på ögongodiset varenda dag.. Jag föll för den där lila ulliga sjalen du har på bild. Snälla, kan du inte sticka en sån till mig i just dessa färger och i det garnet? Kan jag få beställa en sån av dej? Hoppas på svar. Mhv kisse70@yahoo.se