27 januari 2008

1933

Ärade läsarinna!

Som Ni säkert vet är stickning och virkning fortfarande det mest aktuellaste handarbetet här i Sverige lika väl som utomlands. Sticknings- och virkningsepedemin rasar häftigare än någonsin. Först begriper man kanske inte varför så är. Så populärt som detta handarbete varit under år och år, borde det ju nu, mänskligt att döma, efterträtts av något annat. Men tänker man sig mer in i saken, förstår man varför vi blivit stickning och virkning trogna: intet annat handarbete är så lämpligt i depressionstider som detta. De plagg man stickar eller virkar hålla i åratal, de misslyckas ej - som fallet ju ofta blir när man vill sy något.

Jag var på stickcafé i lördags. Vi var en liten skara som stämt träff på Stickamera och nystan på bordet signalerade att jag kommit rätt. Det var flera par februaristrumpor på gång och jag fick se både vridna maskor och loop-stickning på nära håll. För min del var det Candle Flame som gällde. Det var en trevlig träff och på vägen hem slank jag in på antikvariatet och hittade den stickbok från 1933! Vem vet, kanske blir det en läcker- eller chick och lättstickad jumper i vår.

Stor GRATTIS!! till veckans nörd som korades i P3's Morgonpasset i lördags.

Inga kommentarer: