16 december 2007

Strumpebandsarmband


Jag smyger in ett julklappstips mitt bland hemtenta och kalendrar. Ett armband som kom till ur Roliga stickbokens möster på strumpeband.
Jag använde strumpstickor nr.2,5 och lagom tunt bomullsgarn :)
Lägg upp 7m
Varv 1: 2 rm, omslag, 2 rm tillsammans, omslag, rm varvet ut.
Varv 2: rm varvet ut
Varv 3-15: upprepa varv 1 och 2 ytterligare 6 gånger, sticka sedan v1 (du bör nu ha 15m)
Varv 16: maska av 8 m och sticka rm varvet ut.
Upprepa detta tills det passar din eller någon annans handled - För mig var 4 uddar lagom. Sticka sedan en till likadan spets och sy ihop dem med sytråd "rygg mot rygg". En luftmaske-ögla och en träpärla fick bli lås den här gången, men på nästa testar jag nog med en tryckknapp. För extra glamour - Varför inte trä sidenband genom hålraderna?
Lycka till!

1 kommentar:

Pixi sa...

Ohh vad snyggt! Tack för beskribvningen!! Kul blogg du har!=)